Пазарът на дигитални финансови услуги в Индия е огромен. В последните години се появиха и много нови играчи. От FinTech Futures представят списък на настоящите дигитални банки и банковите услуги, които те предлагат:
Digital neobanks
Дигитална платформа, предлагаща сметка с пълен набор от услуги, създадена от Kotak Mahindra Bank в началото на 2017 г. Тя се предлага с мобилно приложение, виртуална дебитна карта, до 6% лихва, нулеви такси при неспазване на баланса и безплатни онлайн парични преводи. Приложението има и чатбот Keya, представен в средата на 2019 г. и захранван от Active.AI.
Amica
Amica е основана от бившия съосновател на Citrus Pay Джинтендра Гупта. Планира стартиране на дейността си през пролетта на 2020 година. Дигиталната банка, която си е поставила за цел да осигури спестяванията, инвестициите и кредитирането на младите хора в Индия, има партньорство с все още неназована частна банка. Amica е събрала 24 милиона долара финансиране, както и подкрепа от група инвеститори, включително Greyhound Capital, Rocket Internet и Sequoia Capital и други.
Digibank беше лансирана от Сингапурската DBS през пролетта на 2016 г. Предлага широка гама от продукти, включително спестявания, депозити, инвестиции, застраховки, заеми, карти и парични преводи. В момента на стартирането на дейността си те обявиха плановете си да привлекат пет милиона клиента и депозити в размер на 500 милиарда за пет годишен период. От Digibank предлагат опростен процес за отваряне на сметка: изтегляте приложението, регистрирате се за 90 секунди и получавате достъп до електронния портфейл веднага. Предоставяте постоянния номер на данъка върху дохода (PAN) и номера на Aadhaar с вашата биометрична информация. Aadhaar е 12-цифрен индивидуален идентификационен номер, издаден от Оторизирания орган за идентификация на Индия. Верифицирате биометричните си данни като посещавате един от 500-те местни (CCD) търговски обекти за биометрична проверка и сте готови да използвате дигиталната си банкова сметка. Клиентите на Digibank получават и физическа дебитна карта Visa за теглене на пари от 200 000 банкомати в цялата страна. До пролетта на 2019 г. банката има над 2,5 милиона клиенти в цяла Индия. За своята технология използва виртуален асистент / чатбот/, разработен от Kasisto.
През втората половина на 2019 г. от Namaste Credit обявиха, че се превръщат в „пълноценна банка за цифрови технологии за малки и средни предприятия (МСП)“. Целта им е да бъдат първият център за МСП с новото си приложение Namaste Biz – предоставяйки кредитни, банкови и счетоводни услуги. Съоснователят и директор на Namaste Credit, Лукас Бианки, казва: „Ние вярваме, че технологично базираната интегрирана платформа може напълно да трансформира индустрията на финансовите услуги, особено от гледна точка на B2B.“ Namaste Credit е основана през 2014 г. в Бангалор като индийско дъщерно дружество на Opendoors Fintech. През март 2018 г. компанията получи финансиране от 3,5 милиона долара от Nexus Partners.
NiYO
NiYO Solutions стартира през 2015 г. и е базирана в Бангалор. Тя обслужва МСП и осигурява наети служители и работници с фирмени обезщетения и други финансови услуги. NiYO описва себе си като нео банка, като разчита на установени играчи (Yes Bank и DCB) за някои услуги. Нео банката е банка, която е позиционирана 100% на дигитална и мобилна платформа. Тоест няма физически банкови клонове като традиционните институции от този тип. Предлага допълнителни продукти на клиентите, като кредитиране и застраховка. През лятото 2019 г. тя събра 35 милиона долара от Horizons Ventures, Tencent и съществуващия инвеститор JS Capital, последвани от $ 13.2 милиона през януари 2018 г. NiYO планира да разшири бизнеса си в цялата страна и да стъпи и на международните пазари с някои от своите продукти, като например с „ global travel card “. Картата се предлага без такса надценка. Според Винай Багри, съосновател и изпълнителен директор на NiYO, нео банката възнамерява да увеличи клиентската си база от един милион в средата на 2019 г. до пет милиона за три години и търси да придобие други стартиращи компании.
Open
Open е стартъп в Бангалор, който иска да „преосмисли бизнес банкирането“. Стартира дейността си през 2017 г. Описва се като „услуга за бизнес банкиране, която съчетава всичко от банкиране до фактуриране и автоматизирано водене на книги на едно място“. Те си поставят за цел да включат 500 000 микро предприемачи като клиенти до 2020 г. Open е основана от Аниш Ахутан и Мабел Чако, предприемачи, които създават и Cashnxt Technologies, Neartivity Wireless и Zwitch Payments (придобита от Citrus Pay през 2015 г.). През лятото 2019 г. Open събра 37 милиона долара финансиране от Tiger Global, Tanglin Venture Partners, Speedinvest, BetterCapital AngelList Syndicate и др. Оценката на Open към момента възлиза на 150 милиона долара.
Payzello е основана през 2017 г. и е базирана в Хайдерабад. Компанията насочва дейността си към потребителския пазар с редица продукти за дигитално банкиране и специфичен фокус върху управлението на личните финанси (PFM). Payzello описва себе си като „първата в Индия нео банкова платформа, предизвикваща самото определение на банковото дело в Индия“. В списъка си с оферти Payzello включва една карта с пълен набор от услуги, базирани на приложения за заеми, парични преводи, управление на крайните разходи. Три минути отнема отварянето на сметката, процесът е улеснен, а документацията на хартия е нулева. В приложението е включен чатбот, наречен Ello. Payzello си партнира с Laxmi Vilas Bank и Yes Bank, за да предостави на потребителите финансови решения, но планира да кандидатства за собствен банков лиценз.
Yelo
Yelo е първият мобилен стартъп със седалище в Бангалор. Той се фокусира върху работещите хора в Индия, като им позволява да банкират, плащат, получават кредит и сключват застраховки с лекота. Компанията е основана в началото на 2019 г. от Нилеш Агарвал и Абхишек Чалла и е собственост на 0.5Bn FinHealth . Агарвал казва, че Yelo е насочен към „сегмент, който се състои от около 80-100 милиона души и работи за малки корпоративни предприятия или с агрегатори като платформи за доставка на храна, таксиметрови услуги и други“. Компанията определя ICICI Bank и Federal Bank като свои банкови партньори. През есента на 2019 г. Yelo събра финансиране от Matrix Partners India, Omidyar Network India и Flourish и настоящият инвеститор Better Capital. От компанията обявиха планове за разширяване на екипа си от 20 на 100 човека в рамките на следващите 18 месеца.
YONO
YONO, което означава „You Only Need One“, е интегрирана платформа за дигитално банкиране, предлагана от Държавната банка на Индия (SBI), която позволява на потребителите да имат достъп до различни финансови и други услуги, като резервации на таксита, онлайн пазаруване или плащания на медицински услуги. Стартира през ноември 2017 г. Чрез приложението YONO потребителите могат да получат стандартните банкови услуги, като например откриване на сметки, преводи на средства, плащания на сметки и заеми. Приложението може да се използва и за теглене от банкомати. В допълнение YONO предлага услуги от 60+ компании за електронна търговия, включително онлайн пазаруване, планиране на пътувания, резервация на такси и онлайн образование.