Няколко технологични компании предлагат мобилни разплащания и Apple е водещата сред тях. Когато компанията стартира Apple Pay през 2014 година, услугата беше подкрепена от Visa, Mastercard и American Express, които всъщност обслужват 83% от покупките с кредитни карти в САЩ и се приемат от 220 000 търговци. Въпреки това голяма част от тях не притежават системата за работа с технологията на гиганта, което обаче не пречи той да е лидер при мобилните разплащания.
Не отдавна в конферентен разговор, представител на компанията разкри, че броят на потребителите на Apple Pay е нарастнал повече от три пъти в рамките на последната година, а сделките са достигнали 500% растеж, след като услугата стана достъпна в четири нови държави от общо 13 и 4 милиона локации, които покриват близо 35% от всички обекти за търговия на дребно в САЩ. Разбира се гигантът получава процент от всяка сделка и това генерира значителен поток от приходи.
Според най-новия доклад на Statista, Apple Pay държи първенството при търговците на дребно в САЩ с 36%, следвана от Google и нейната Android Pay с 24% и Samsung Pay с 18%. Apple Pay е предпочитана от голям брой търговци, което явно е и причината за лидерството й в тази пазарна ниша.
Докато еднократните плащания се отразяват на растежа, то редовното им използване е ключов фактор за задържането на услугата на челна позиция. Анализите потвърждават, че броят на месечните трансакции през Apple Pay са нарастнали с 50% в периода между декември 2015 и декември 2016 година. Как това влияе на цялостното потребление? eMarketer разкрива, че по-малко от 20% от потребителите със смартфони са плащали с помощта на мобилното си устройство през предходните шест месеца, като се очаква този брой да нарастне на 33% до 2020 година Тези, които използват Apple Pay са 12%, докато клиентите на Android Pay са 9%, а тези на Samsung Pay – едва 6%.
Мобилните разплащания бавно набират популярност, въпреки че с все по-широкото приемане на смартфоните, мнозина очакваха, че това ще се случи много по-бързо. Множество фактори влияят на процеса, а най-важният сред тях може би са опасенията за сигуронстта на данните и възможностите за измами, което съответно се отразява и на темпа на растеж на тези услуги. Все пак Statista очаква, трансакциите да нарастнат до 52% на годишна база и до 866 милиарда долара до 2021 година.
Няколко основни тенденции ще стимулират този процес и това са по-гоялмото познаване на самите услуги, нараставнето на потребителите с годишен доход над 100 000 долара и ориентирането им към онлайн плащания с помощта на смартфоните. Това е добър знак за Apple, а компанията за маркетингови проучвания MBLM установи, че тя е сред най-обичаните от поколението на хилядолетието компании.
И накрая – 73% от потребителите се доверяват на традиционните кредитни карти, когато обмислят мобилни плащания, което отново е добре за Apple, тъй като нейната услуга се осъществява именно чрез тези карти. Приходите генерирани от Apple Pay през първото тримесеиче на тази година достигат рекордните 7.17 милиарда долара, което представлява 18% увеличение спрямо същия период на 2016 година. Повече от 2 милиона малки компании вече приемат плащания по фактури с помощта на Apple Pay, а Тим Кук заяви, че целта на гиганта е да удвои тези приходи до края на 2020 година.
Увеличаването на броя търговци, плриемащи Apple Pay доведе и до по-голямата й популярност, но това не означава, че компанията може да почива на лаврите си. Миналия месец Samsung стартира собствената си услуга в Индия, втората по гъстота на населението държава в света, изпреварвайки както Apple, така и Google и LG, която пък обяви, че ще представи своя вариант на услугата през юни. Пазарът вече е пренаситен, но Apple е категоричният му лидер и трябва да намери начин да се задържи на тази позиция.