Когато Централната банка се тревожи заради дейността ви, може да сте сигурни, че тя наистина е значима. Такъв е случаят с Ant Financial, която управлява най-голямата платформа за мобилни разплащания в Китай и може би и в света – Alypay. Това лято компанията агресивно популяризира идеята за живот без пари в брой, а като се има предвид, че платформата й има над половин милиард потребители, успехът на кампанията може да засегне паричното обръщение във втората по големина икономика в света. Китайската народна банка беше наистина притеснена от две инициативи на Ant Financial – първата е ежегодната „cashless week” на Alipay, която приключи на 8 август, а втората има за цел да достигне до почти всички физически търговци в пет града, като ги накара да приемат Alipay до края на годината.
В отговор на седмицата без кеш на Alipay, Китайската народна банка публикува съобщение, от което става ясно, че промоцията влияе на нормалния валутен курс на юана, а голямото й обществено въздействие създава недоразумения и клоновете на Централната банка трябва незабавно да изпратят насоки до местните търговски банки, относно неподходящите формулировки и действия. Банката похвали и клона си в Ухан, столицата на провинция Хубей, който проведе успоредна промоция, за да намали въздействието на cashless week на Alipay.
Всъщност Alipay не изисква от търговците да отхвърлят парите в брой, за да участват в нейната промоционална седмица, но някои от тях са го направили. Според пекинския вестник Fawan, местните обекти за хранителни стоки от веригата Hema Xiansheng, собственост на Alibaba, не са приемали пари в брой по време на промоцията, но за сметка на това веригата предлагала опции за плащане в брой и чрез мобилни устройства във всичките си 13 магазина в цялата страна.
В cashless week участваха над 10 милиона търговци, а клиентите използващи Alipay в техните магазини имаха шанса да спечелят различни награди в приложението, чиято стойност варира от 10 цента до 700 долара. Това може би е само началото на предизвикателствата пред Китайската народна банка, като се има предвид нарастващата тенденция за замяна на кешовите разплащания с мобилни, но тя не е единствената, на която се налага да се справя с подобни предизвикателства. Миналата година такива затруднения срещна и шведската финансова институция, която през март заяви, че банките са намалили таксите си за обработка на парични средства перкалено бързо и се налага да ги запази със закон.
Днес 14% от китайското население разчита на мобилни плащания, според проучване, проведено от университета Renmin и интернет гиганта Tencent. Тенденцията младите хора да носят много по-малко налични пари у себе си се засилва, а ожесточената конкуренция между Alipay и WeChat Pay ще генерира все по-малка нужда от кеш, увеличавайки информираността на клиентите.