На 12 и 13 ноември 2018 г. в Букурещ, Румъния се проведе 13-то поредно годишно издание на най-мащабното събитие за онлайн търговия, маркетинг и реклама в Румъния – GPeC. Събитието събра на едно място едни от най-изявените румънски и международни експерти в областта на електронната търговия и дигиталния маркетинг, някои сред които Neil Patel, Iulian Stanciu (CEO на eMAG), Antonio Eram (CEO и основател на Netopia Payments), Felix Patrascanu (Управляващ партньор във Fan Courier), Andrey Radu (Основател & CEO на GPeC, Co-Founder на TRUSTED.ro) и други. Събитието бе посетено от повече от 900 участници като сред посетителите имаше и няколко представители на български бизнеси – Никола Илчев, организатор на събитията ‘’Продавай в Румъния’’, Филип Мутафис, инвеститор в Paysera България и други.
Темите, които бяха разгледани на събитието обхващаха всеки аспект от онлайн търговията и бизнеса – през създаването на онлайн магазини, дигиталнен маркетинг, логистика, customer support, приемането на поръчки, CRM, ERP системи, payment gateway услуги и други.
Пазарът на електронна търговия в Румъния
Развитието на румънският пазар за електронна търговия в страната, бе една от най-популярните и интересни за посетителите теми. Една от лекциите, която привлече голям зрителски интерес беше на Iulian Stanciu CEO на еMAG, който сподели основни наблюдения за състоянието на сектора на електронна търговия и тенденциите за бъдещето му развитие. Според него, ръстът в онлайн търговията за 2018г. спрямо 2017г. е близо 40% като в това отношение румънският пазар е най-бързо развиващият се в Европа, следван от българския. Приходите от онлайн търговия за 2018 г. в страната са изчислени на около 3.5 млрд.EUR или 7% – 8% от общия пазар на бързооборотни стоки, чиято стойност се очаква да е около 45 млрд., EUR.
Iulian Stanciu представи и информация относно развитието на eMAG като отбеляза, че той е най-големият онлайн магазин и marketplace за цяла Румъния и България. eMAG продължава да расте и да се развива като към него се присъединяват около 1000 нови търговци на месечна база. Общият брой търговци в платформата са почти 20 000, най-голям процент от които са от Румъния, следвани от България. Една трета от оборота, преминаващ през платформата и близо 55% от броя на поръчките през платформата на eMAG идват от marketplace-а, което вероятно е следствие от факта, че продуктите, продавани в marketplace-а са на по-ниска цена.
Тенденции в онлайн търговията
Основни тенденции в сферата на онлайн търговията,които сподели изпълнителния директор на eMAG са свързани с доставката на продукти и приравняването на уикенда с делнични дни, така, че доставки да се извършват всеки един ден от седмицата, по всяко едно време. Тази тенденция eMAG забелязва на база данни за това, че в големите търговски обекти – моловете, през уикендите се правят почти двойно повече покупки, от колкото през делничните дни, докато при онлайн търговията все още е обратното поради доставката. Друга тенденция, която онлайн гиганта планира да приложи в своите услуги, е да доставката на продуктите на мястото, на което се намират клиентите в момента, а не на адрес, на който е вероятно да не бъдат при доставката. Важни за тях са и мненията за продуктите в платформата и затова работят усилено за справяне с фалшивите мнения (review-та).