Все по-голяма част от населението на Азия, по-конкретно Китай и Индия, са възприели модерните платежни методи. Вместо да използват множество различни платформи и приложения, хората масово използват популярните платформи AliPay и WeChat, които позволяват изпращане на съобщения, онлайн пазаруване и изпращане пари от едно единствено приложение. И при това напълно безплатно.
Тези две платформи очертават бъдещето на потребителските т.нар peer-2-peer разплащания. През тях преминават основните парични потоци в Китай, като това се дължи на факта, че приложенията съчетават в себе си социални мрежи, платформи за онлайн пазаруване и банкиране в едно.
Това е в силен контраст с традициите в западните държави като САЩ, където на пазара съществуват компании, които генерират приходи от комисионни за извършване и обработка на плащания. Затова много от представителите на финансови институции започват да изпитват безпокойство, че плащанията вече могат да се случват евтино и лесно без тях.
Приложението AliPay бе създадено с идеята да предостави възможност на милиони физически лица, които нямат дебитни/кредитни карти да пазаруват онлайн. Tencent Holdings Ltd., подобно на Alibaba Group Holding, създаде своята платформа за плащания WeChat през 2005 г. в опит да задържи потребителите си вътре в платформата за по-дълго време.
От тогава до сега, Alipay и WeChat набраха голяма популярност като техни активни потребители са съответно 520 млн. и 1 млрд. месечно. Според данни на Aite Group, през 2016 г., техни потребители са извършили плащания през приложенията за повече от 2,9 трлн. долара, което се равнява на почти половината от приходите от всички продадени стоки в Китай за същия период.
Такси и комисионни
За разлика от населението на Китай и Индия, потребителите в САЩ все още се доверяват на банките или други платежни системи като PayPal Holdings Inc., Apple Inc. и Google Alphabet Inc. за повечето онлайн разплащания. От гледна точка на търговците, голяма част от американските системи и платформи таксуват огромни суми за платежни услуги.
Кошмарът на финансовата индустрия е, че някоя технологична компания – независимо дали от Китай или местна като Amazon.com Inc. или Facebook Inc. например, ще се опита да възпроизведе успеха на Alipay и WeChat в САЩ, с което ще застраши техния бизнес.
Най-обозримата възможност за това е компаниите да премахнат някои от таксите за търговци при приемане на плащания с карти и мобилни плащания, които се равняват на около 90 млрд. долара годишно, според доклад на Niеlson. Тези комисионни се разпределят между картовите оператори като Visa Inc. и Mastercard Inc., доставчиците на платежни услуги – процесори за плащания и банките, които към момента притежават най-голям дял.
За сравнение, приходите от този тип комисионни в Китай, се очаква да достигнат до 40% от всички приходи до 2020 г. Ако такъв тип приложения навлязат на американския пазар и започнат да заемат пазарен дял приблизително със същия темп, като този в Китай, това би отнело на банките приходи в размер на около 43 млрд. долара.
Комисионни за търговци
Това са само част от източниците на приходи от комисионни за банките. Отделно от това, те генерират приходи от теглене на пари и поддръжки на сметки. Ако приложенията за онлайн плащания заменят офлайн разплащанията, каквато е ситуацията в Китай, финансовите институции биха претърпели значителен спад в приходите си.
Депозити и спестявания
Китайските потребители местят все по-голяма част от спестяванията си в приложенията. През 2013 г. Alipay започва да предлага виртуални сметки, а до миналата година тя е изградила най-големия фонд на паричния пазар в света с около 243 млрд. долара. За банките това представлява още една заплаха. Техния основен бизнес се гради на събирането на клиентски депозити и използването на средствата от тях за финансиране на заеми, от които генерират значителни приходи. В случай, че потребителите в САЩ започнат да съхраняват спестяванията си в приложения, банките ще трябва да намерят нов източник на финансиране.
От друга страна, банките имат и немалки предимства. Те имат дългогодишни взаимоотношения с клиентите си, много от които все още предпочитат да “посещават парите си” в местен клон. Потребителите харесват програмите за възнаграждения с кредитни карти и други преимущества, както и възможността за обратно изкупуване на стоки от търговци. В допълнение, банковите депозити в различните страни са гарантирани от специални закони и институции.
Банките и други традиционни доставчици на платежни услуги биха претърпели големи загуби, ако т.нар. Fintech компании успеят да спечелят пазарен дял. Alipay и WeChat не са единствените фирми, които могат да бъдат гъвкави и да предлагат удобни и изгодни платежни услуги. В Европа, такава компания е литовската платформа за платежни услуги и парични преводи Paysera. Компанията оперира повече от 14 години на територията на ЕС, като цели да улесни платежните операции на компании и физически лица като им предоставя по-бързи и значително по-изгодни платежни услуги.
Политиката на Paysera да не таксува клиентите си с допълнителни комисионни, й позволява да предлага в пъти по-изгодни услуги. Основната услуга на компанията са международните парични преводи, чиято цена е 0.15 EUR за превод на EUR в ЕС. В следствие на развитието на безналичните плащания, които потребителите на AliPay и WeChat масово използват, компанията създаде услуга за мобилни плащания с QR кодове, с която търговци могат да приемат плащания само чрез мобилния си телефон, без допълнително оборудване. Това позволява по-ниски комисионни за търговците и никакви такси от страна на клиентите, които заплащат стоките само чрез сканирането на QR код.
Източник: статия “Why China’s Payment Apps Give U.S. Bankers Nightmares” – Bloomberg Inc.