Китай се превръща в един от лидерите по отношение на популярността на мобилните плащания. Според данни на компанията iResearch, моблните плащания в Китай са достигнали повече от половината от общия БВП на страната за миналата година, съобщава South China Morning Post.
През миналата година китайските потребители са платили за стоки и услуги чрез мобилни устройства общо $5.5 трилиона. Голяма част от тях се реализират благодарение на QR кодовете, които стават все по-популярни сред офлайн магазините. За сравнение, мобилните плащания в САЩ за 2016 г. са едва $112 млрд., показват данни на Forrester Research.
“Китай започна преминаването към безкешова икономика по-бързо отколкото някой е очаквал. Една от основните причини е т.нар. viral разпространение на QR кодовете за тази цел. Те създават нова икономика”, коментира професор Чен Ивен от Китайската академия на науките. Така в Китай се ражда “кодикономика”, която дава най-различни възможности на бизнеса и потребителите. В някои ресторанти например дори сервитьорите имат персонални QR кодове на блузите си. Когато клиентът е доволен от обслужването, може да сканира кода и да даде бакшиш на заслужилия сервитьор.
Макар в Китай бакшишите да не са традиция, нововъведението като цяло се е харесало. Най-вече защото повече клиенти споделят значително подобряване на качеството на обслужване. Сервитьорите също са доволни, като някои от тях печелят по над $400 месечно само от бакшишите.
QR кодовете за мобилни плащания са толкова популярни, че вече дори има булки, които вместо да събират подаръците за сватбата в пликове, просто минават покрай гостите с QR Код. Дори просяците по улиците в Пекин все по-масово започват да използват QR кодове.
Разбира се, има и рискове. Някои се възползват от популярността на QR кодовете, за да разпространяват вируси. Над 23% от компютърните вируси в Китай вече се разпространяват именно така. Връщане назад няма. Потребителите вече са свикнали да използват технологията и трябва да се мисли за нейното подобряване и увеличаване на сигурността, казват специалистите.