post

“Две неща са ключови за успеха на финтех сектора: технологиите и трансграничната услуга“, коментира Филип Мутафис, инвеститор в „Пейсера България“ по време на European Digital Commerce Conference. Ако погледнете, повечето финтех компании не предоставят по-различни услуги от традиционните банкови институции, допълни още той.

И поясни: „Paysera e глобална финтех компания, а това е важно предимство за клиента. Имаме местни структури в 15 държави. Всяка от тях се грижи за интеграцията с местния бизнес, локализацията на услугите и поддръжката на клиентите. Това е в основата на успеха ни“. Мутафис прогнозира още, че банковата система ще навакса с технологиите, но трансграничната услуга в сектора е фрагментирана от близо 30 години насам. „Още от 1992, когато се сключва договора от Маастрихт за създаване на Европейския съюз, банковия сектор е оставен да оперира на национално ниво, независимо, че търговията става глобална“, поясни предприемачът. „И затова“ – коментира още той – „големите банки, които има клонове в множество държава, не се стремят да ги свържат помежду си. Тези местни структури не говорят помежду си. Единственото общо, което имат е логото, но услугите, уеб банкирането, API-тата за електронния магазин, таксите, са различни“.

Голямата възможност за финтех сектора, по думите на Мутафис  е създаването на трансгранични финансови услуги. Най-хубавото нещо, което ни се случи, беше когато „Пейсера България“ откри Paysera Romania. Румънските фирми, които работят с България и българските компании, опериращи в Румъния можеха да си открият съответно български и румънски IBAN и да правят местни преводи. Подобна възможност не се предлага от нито една банка. Има и технологична ниша, защото някои традиционни финансови институции, реагират по-бавно, или се чувстват в зоната си на комфорт и не бързат да внедряват много иновации, но тя не е толкова голяма.  

„Пейсера България“ стартира преди 6 години с конкурентните условия за международни валутни преводи. Днес редица традиционни финансови институции свалиха таксите за международни трансфери. „Но въпреки значителното преразглеждане на тези условия от страна на банките, ние пак сме най-изгодни с 20 евроцента за преводите в евро“, категоричен беше Филип Мутафис: „В момента дори има парадокс: SEPA преводите са по-евтини от тези в лева“. По думите му, пазарът в България не е малък. Важно е обаче да се слуша пазара. Затова стратегията на Paysera е да има местни партньори.  

Бизнесменът подчерта, че първият сегмент е свързан с евтините валутни преводи. „После пазарът каза „искаме индивидулани IBAN-и, за да си ги вписваме на фактурата“. Това искане също беше удовлетворено. След това възникна необходимост от бюджетни плащания. Сега търсим колаборация с кредитна институция, за да можем да предложим на клиентите си да влагат парите си срещу доходност или да изтеглят нужното им финансиране“, обобщи Мутафис.

Leave a Reply

Your email address will not be published.