По време на посещението си в Индия през уикенда, вицепрезидентът на Apple за интернет софтуер и услуги, Еди Кю заяви пред Economic Times, че компанията иска да пусне Apple Pay на индийския пазар.
Това разбира се е добра новина за феновете на марката, които виждат как гигантът се фокусира все повече върху Индия в последно време, след като изнесе част от производството на смартфони там, за да осигури по-ниските им цени на местния пазар, но задачата няма да бъде лека.
Индия вече е по-добре подготвена да подкрепи система за мобилни разплащания, но повечето потребители все още предпочитат да избягват кредитните карти. Apple Pay може да работи и с дебитни такива, дигитални портфейли и националния унифициран платежен интерфейс UPI, който позволява на хората да извършват трансакции директно от сметките си. Остава обаче да се види дали някой ще се погрижи да го използва, тъй като пазарния дял на Android в страната е 97% и подобно усилие би било ненужно скъпо за компанията.
По-голямата част от телефоните на Apple са в горния ценови спектър, докато Android смартфоните са далеч по-достъпни. Това означава, че компанията ще има малък процент потребители, които ще използват услугата, освен ако не промени драстично начина, по който продава смартфоните си в страната. Това е само половината от проблема, истинското предизвикателство ще бъде да накара търговците да използват Apple Pay, за да се превърне тя в начин по подразбиране за плащания на базата на NFC както в магазините, така и онлайн. Може да е лесно да се спечелят играчи като Flipkart и Amazon India, но да се подсигури разпространението на Apple Pay на целия пазар на дребно трябва силно присъствие. Премането на модерни платежни системи сред независимите продавачи не е систематично, заради което компанията ще трябва да инвестира сериозно, за да създаде голяма мрежа от магазини, поддържащи платежния механизъм. За разлика от Samsung Pay, която се появи в Индия през март и използва специализиран хардуер за поддръжка на плащанията с по-голяма част от картите, Apple Pay работи само с платежни терминали, оборудвани с NFC. Ако е толкова трудна Apple Pay да стане достъпна, хората може да не видят смисъл при използването й вместо да се придържат към съществуващите опции, като Paytm, която води на пазара на цифрови портфейли и UPI-базираните приложения, предлагани от Truecaller и Tez.
Ясно е, че Apple ще си свърши работата, ако намеренията й да осигури услугата в Индия са сериозни, а това идва заедно със стремежа да улови по-голям дял от местния пазар и да привлече потребителите в своята екосистема от хардуер и услуги. Затова Кю отбеляза:
„Ние сме тук в дългосрочен план, за да се уверим, че когато изграждаме нови пордукти, или усъвършенстваме съществуващите, мислим за Индия“.