Mastercard обяви, че след години неуспешни опити да влезе в разплащателния пазар на Китай възлизащ на 27 трилиона долара, е получил одобрение от Народната банка на Китай (PBOC) да започне официална подготовка за създаване на институция за клиринг на банкови карти. Това е значителна крачка напред в усилията на Mastercard да започне да прави бизнес в Китай, където в момента доминират големи местни играчи.
Миналата година Mastercard създаде съвместно дружество с NetsUnion Clearing Corp., клирингова къща за онлайн разплащания, чиито заинтересовани страни включват и PBOC, съобщава The Wall Street Journal. След това Mastercard съвместно с NetsUnion повторно подаде заявлението си като съвместно предприятие, наречено Mastercard NUCC Information Technology (Beijing) Co., Ltd. Това заявление вече е одобрено, като позволява да се започне подготвителната работа.
Според регламентите в рамките на една година съвместното дружество трябва да приключи подготовката си за официално одобрение за започване на дейност по клиринг на местни банкови карти, съобщиха от банката.
„Ние сме доволни и окуражени от това последно решение на Китайската народна банка PBOC, каза в изявление Президентът и изпълнителен директор на Mastercard Аджайпал Банга. Китай е жизненоважен за нас пазар и ние отново потвърдихме своя непоколебим ангажимент да помогнем за създаването на по-безопасна, по-приобщаваща и безпроблемна екосистема за разплащания за китайските потребители и предприятия. Оставаме заинтересовани да работим с китайското правителство и местните партньори за разрастване на цялостната инфраструктура за разплащания “, добави той.
Mastercard не е първата американска компания за кредитни карти, която получи зелена светлина да започне изграждането на мрежа за разплащания в Китай. American Express за първи път получи предварително одобрение през 2018 г.. След това Народната банка на Китай прие и молбата на Amex за изчистване и уреждане на плащания на вътрешния пазар чрез съвместно дружество с китайския партньор на Amex LianLian Group.
PayPal през есента на 2019г. също обяви намеренията си да влезе в Китай чрез придобиването на 70 процентен дял в GoPay, което го прави първата платформа за чуждестранни плащания, предоставяща услуга за онлайн разплащания в Китай.
Одобренията са част от търговската сделка между САЩ и Китай, която изисква Пекин да приема и преглежда заявленията на фирмите за разплащания своевременно, което не се е случвало преди. По-специално заявленията на фирми, които искат да станат клирингови къщи за банкови карти в Китай, трябва да бъдат приети в рамките на пет работни дни и да се отговори в рамките на 90 дни от внасянето им. А когато подготовката приключи, Китай трябва да приеме заявлението за лиценз в рамките на един месец.
И ако приемем, че окончателното одобрение е дадено на американските фирми, те ще трябва да се състезават с големи, утвърдени играчи. Китай имаше 8,2 милиарда банкови карти в обращение до края на септември 2019г., 90% от тях дебитни, отбелязва Bloomberg.
Традиционните банкови карти не са единственият конкурент на пазара, където потребителите са свикнали да плащат чрез телефона си, както при WeChat Pay. Според доклад на Frost & Sullivan, мобилните разплащания в Китай се очаква да нараснат с 21,8% спрямо 2017 г. и да достигнат 96,73 трилиона долара до 2023 г., а общият брой на активните клиенти на мобилни разплащания се очаква да достигне 956 милиона до 2023 г., спрямо 562 милиона през 2017г.
Въпреки всичко няма гаранция, че Mastercard, Amex, Visa или други чуждестранни фирми ще постигнат успех в Китай през следващите години, ако и когато влизането им е официално разрешено. Изявлението, публикувано от Китайската народна банка, отбелязва, че одобрението е „важна част от отварянето на китайската финансова индустрия“, но не се позовава на търговската сделка директно.
Super