post

В последните години в Дания трима играчи се опитаха да спечелят пазара за мобилни разплащания. Това са MobilePay от Danske Bank, SWIPP с банково сътрудничество и Paii  със сътрудничество с телекомуникационна компания. MobilePay, SWIPP и Paii първоначално бяха с много сходни функционалности и приложение. Обикновено малките подробности обаче определят дали иновацията се превръща в успешна или не. Няколко технически и стратегически различия превърнаха MobilePay в по-добър продукт в сравнение с конкуренцията и проправиха пътя му към доминиране на пазара.

Преди всички останали 

MobilePay бяха първите, които стартираха на новия пазар на транзакциите, малко преди SWIPP и Paii. Това позволи на MobilePay бързо да изгради голяма потребителска база и да набере широка публичност в пресата.

Напълно безплатно приложение за всеки 

MobilePay бе първоначално пуснат за Android и iOS, а по-късно и за Windows Phone. MobilePay е разработен на базата на инфраструктурата на кредитните карти, което от своя страна позволява на всеки, който разполага с датска кредитна карта и банкова сметка, да използва MobilePay. Въпреки че за Danske Bank – банката, която стои над приложението, разходи по извършването на транзакциите има, използвайки приложението MobilePay, тези разходи не се начисляват към потребителя. Така, MobilePay може да се използва от всичките си 2.3 млн. потребители.

MobilePay изпреварва SWIPP 

Платформата за плащания SWIPP е разработена на основата на “преводи от сметка-към-сметка”. Поради това, SWIPP разполага с функционалности, които се ограничават единствено до прехвърляне на пари между потребители, които са клиенти на една от партньорските банки. Danske Bank, банката, към която е свързан MobilePay, има пазарен дял от 28% в частния банков сектор. SWIPP може да се използва в най-добрия случай от 72% от датското население. Следователно SWIPP, за разлика от MobilePay, не може да предлага универсален достъп до услугата си.

Опростено и лесно за работа приложение

MobilePay е изключително удобно приложение, работата с което е лесна и максимално опростена.

За да се възползвате от приложението е необходимо да преминете през следните стъпки:

  1. Влизате с вашия четирицифрен код
  2. Избирате Изпращане, заявка или споделяне
  3. Въвеждате сумата, която да бъде изпратена, поискана или споделена
  4. Избирате Получател
  5. Въвеждате съобщение към получателя/ите (по избор)
  6. Плъзгате и сумата се прехвърля.

Фигура 1: Достъпване и използване на MobilePay

  • Функция Clever “push”

MobilePay прави прехвърлят пари на пари между потребители много по-лесно. Толкова просто, че много хора прехвърлят пари на своите приятели и семейства единствено чрез MobilePay, което беше очаквано от екипа на приложението. То разполага с вградена функция, която позволява потребители да изпращат пари на хора, които още не са се регистрирали в MobilePay. При този вид преводи, получателят получава текстово съобщение, което заявява, че ако те изтеглят и активират MobilePay в рамките на един месец,  ще получат парите си веднага щом се регистрират. С тази своя функция, MobilePay се превръща в единственото приложение, което позволява получаването на пари чрез инсталиране на приложение.

  • Лесна регистрация 

В MobilePay регистрацията е изключително лесна – състои се само от няколко стъпки. От клиентите се изисква да разполагат единствено с номера на своите кредитни карти и банкови сметки. Всичко това отнема на потребителите по-малко от пет минути. За сравнение, един от преките конкуренти на MobilePay, SWIPP, изисква потребителите да се регистрират съсза самоличност, което от своя страна се състои от двустепенен процес, изискващ от потребителя да разполага с кодова карта по време на процеса на влизане. Много експерти смятат, че MobilePay стана популярен толкова бързо, отчасти защото регистрацията е толкова лесна.

  • Самостоятелно приложение

MobilePay е създаден като самостоятелно приложение, което преви лесно разбирането предназначението на приложението. От друга страна, SWIPP първоначално е представлявало приложение за плащане, част от вече съществуващи приложения за мобилно банкиране, което бе предпоставка за създаването на объркване сред потребителите по отношение на целта на SWIPP. Едва през септември 2015 г. (две години след първоначалното си стартиране), SWIPP създаде самостоятелно приложение.

  • Доверие

Според няколко проучвания, когато става въпрос за пари и разплащания, обществото се доверява най-много на банките. В следствие на това, че MobilePay е създаден от най-голямата банка в Дания, хората лесно са се доверили на услугата от самото начало и я не се притесняват да я използват. Това е едно от предимствата на MobilePay пред Paii, която е разработена от телекомуникационни компании.

 

На пръв поглед, между MobilePay и неговите конкуренти са налице малки разлики. Тези разлики обаче имаха огромно въздействие върху пазара.  Удобство, простота на услугата, ниска (или нулева) цена и универсалния достъп бяха предимствата, които допринесоха за това MobilePay да стане доминиращ играч на пазара с над 2,3 млн. потребители в държава с население от 5,6 милиона.

 

 

 

Източник статия:“ How MobilePay became the dominant player in the Danish mobile payment market“ – Oct 2015 by Mathias Holm Lyster

Leave a Reply

Your email address will not be published.